13. Ceremoniał szkolny z wykorzystaniem flagi państwowej
CEREMONIAŁ SZKOLNY Z WYKORZYSTANIEM FLAGI PAŃSTWOWEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W PSZCZYNIE
Ceremoniał szkolny Zespołu Szkół nr 1 w Pszczynie jest opisem uroczystości z udziałem flagi państwowej. Należą do nich ślubowania, obchody świąt państwowych oraz uroczystości środowiskowe. Stanowi integralną część z tradycjami szkoły oraz przyjętym harmonogramem uroczystości szkolnych. Ceremoniał jest ważnym elementem szkolnego programu wychowawczego. Nawiązuje on, bowiem do tradycji szkoły, a także wzbogaca treści służące kształtowaniu emocjonalnego stosunku uczniów do symboli narodowych oraz Ojczyzny. Kształtuje w uczniach postawy patriotyczne i uczy szacunku do tradycji narodu polskiego i jego symboli.
1. Dla społeczności szkolnej flaga państwowa jest symbolem Polski – Narodu - Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko.
2. Uroczystości z udziałem flagi państwowej wymagają zachowania powagi i poszanowania w trakcie jego prezentacji.
3. Przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji wymagają właściwych postaw jego poszanowania.
4. Flaga państwowa jest przechowywana na terenie szkoły.
5. Ponieważ uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja w szkole, dlatego w jego składzie winni znaleźć się uczniowie o nienagannej postawie i godni takiego szacunku.
6. Skład osobowy pocztu sztandarowego tworzą:
Chorąży (sztandarowy) - uczeń
Asysta – dwie uczennice
7. Kadencja pocztu sztandarowego trwa jeden rok (począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego).
8. Po zakończeniu kadencji uczniom wręczane są pamiątkowe dyplomy, a ich nazwiska wpisuje się do kroniki szkolnej.
9. Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.
10. Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.
Uczeń - garnitur lub ciemne spodnie, biała koszula, czarne obuwie
Uczennice - biała bluzka i ciemne spódnice tej samej długości, czarne obuwie
11. Insygnia pocztu sztandarowego:
biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
białe rękawiczki.
12. Udział flagi państwowej w uroczystościach na terenie szkoły:
a) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
b) ślubowanie klas pierwszych
c) uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości
d) uroczyste zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem absolwentów szkoły
13. Chwyty sztandaru:
W trakcie przebiegu uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego ustala się następujące postawy i chwyty:
Postawy |
Opis chwytu |
„zasadnicza” |
Flaga oparta na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciągnięty do ciała. Lewa ręka opuszczona wzdłuż ciała |
„spocznij” |
Flaga trzymana przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”. |
„na ramię” |
Chorąży kładzie drzewce prawą ręką (pomaga lewą) na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45 stopni. Płat flagi musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni. |
„prezentuj” |
Z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi prawą ręką flagę do położenia pionowego przy prawym ramieniu (dłoń prawej ręki na wysokość barku), następnie lewą ręką chwyta drzewce flagi tuż pod prawą, po czym opuszcza prawą rękę obejmując nią dolną część drzewca. |
Salutowanie w miejscu |
Wykonuje się z postawy „prezentuj”; chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla flagę w przód do 45 stopni. Po zakończeniu np. hymnu, przechodzi do postawy „prezentuj” i „spocznij”. |
Salutowanie w marszu |
Z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy „na prawo patrz” – pochyla flagę; „baczność” – bierze flagę na ramię. |
14. Komendy dla pocztu flagowego podczas uroczystości szkolnych i rocznicowych:
A) wejście pocztu flagowego
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet flagowy |
Flaga |
1. |
proszę o powstanie |
Powstają przed wejściem pocztu flagowego |
Przygotowanie do wejścia |
Postawa „na ramię” |
2. |
„baczność”, flagę państwową wprowadzić |
W postawie „zasadniczej” |
- wprowadzenie, - zajęcie ustalonego miejsca |
- „na ramię w marszu” - prezentuj |
3. |
„do hymnu” |
W postawie „zasadniczej” |
Postawa „zasadnicza” |
- salutowanie w miejscu |
4. |
„po hymnie” |
W postawie „spocznij” |
„spocznij” |
- „prezentuj” - „spocznij” |
5. |
można usiąść |
Uczestnicy siadają |
„spocznij” |
„spocznij” |
B) wyjście pocztu flagowego
„spocznij”
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet flagowy |
Flaga |
1. |
proszę o powstanie |
Powstają przed wyjściem pocztu flagowego |
„spocznij” |
|
2. |
„baczność”, flagę państwową wyprowadzić |
W postawie „zasadniczej” |
- postawa „zasadnicza” - wyjście pocztu |
- postawa „zasadnicza” - „na ramię w marszu” |
3. |
„spocznij” |
Uczestnicy siadają |
|
|
15. Ceremoniał przekazania sztandaru.
Lp. |
Komendy |
Opis zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet flagowy |
Flaga |
1. |
proszę wstać |
uczestnicy wstają |
postawa "spocznij" |
postawa "spocznij" |
2. |
poczet flagowy oraz nowy skład pocztu (lub wytypowani uczniowie kl. II) do przekazania flagi - wystąp |
uczestnicy postawa "zasadnicza" nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu flagi |
postawa "zasadnicza" |
-postawa "zasadnicza" - postawa "prezentuj" |
3. |
„Baczność” flagę państwową przekazać |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
- nowy poczet w kolejności uczennica, uczeń, uczennica wykonuje krok do przodu - dotychczasowa asysta przekazuje insygnia |
- salutowanie w miejscu postawa "spocznij" - chorąży podaje flagę jednej z asysty, - przekazuje szarfę potem rękawiczki nowemu chorążemu, następnie odbiera flagę, przekazuje ją nowemu chorążemu mówiąc: „ Przekazujemy Wam flagę państwową – symbol naszego patriotyzmu i tradycji. Noście ją z dumą i honorem”. - salutowanie w miejscu |
4. |
"baczność" ustępujący poczet odmaszerować "spocznij" |
uczestnicy w postawie "zasadniczej" mogą nagrodzić barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce |
postawa "zasadnicza" postawa "spocznij" |
postawa "prezentuj"
|
5. |
"baczność"- flagę państwową wyprowadzić |
postawa "zasadnicza" |
postawa "zasadnicza" wyprowadzenie pocztu flagowego postawa "zasadnicza" |
postawa "zasadnicza"
postawa "na ramię w marszu" |
6. |
spocznij |
uczestnicy siadają |
|
|
16. Ceremoniał ślubowania klas pierwszych
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet flagowy |
Flaga |
1. |
Proszę wstać |
Uczestnicy wstają |
|
|
2. |
„ baczność” flagę wprowadzić |
Uczestnicy w postawie zasadniczej |
-wprowadzenie pocztu flagowego, - zatrzymanie na ustalonym miejscu |
-postawa "na ramię w marszu"
-postawa zasadnicza |
3. |
"do ślubowania" |
Uczestnicy w postawie "zasadniczej" ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce na wysokości oczu) |
Postawa "zasadnicza" |
-postawa "prezentuj" -postawa "salutowanie w miejscu" |
4. |
"po ślubowaniu" |
Uczestnicy "spocznij" ślubujący opuszczają rękę |
Postawa "spocznij" |
-postawa "prezentuj" -postawa "zasadnicza" |
5. |
"baczność"- flagę państwową wyprowadzić |
Uczestnicy postawa "zasadnicza" |
- postawa zasadnicza wyprowadzenie flagi |
- postawa "na ramię w marszu" |
6. |
spocznij |
Uczestnicy siadają |
|
|
Copyright © 2009-2017 by zs1pszczyna.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja - Rafał Ples
Modyfikacja projektu - Wojciech Pszonak