Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie

Godło Polski i logo Pszczyny
08 października 2015 roku

Warsztaty językowe Szkocja-Anglia

Z końcem września, uczniowie naszej szkoły brali udział w warsztatach językowych Szkocja-Anglia. W ramach wyjazdu, uczestnicy mogli poznawać kulturę i historię wybranych miast Szkocji i Anglii. Podróżowali autokarem, promem i metrem, podziwiali przepiękne góry, jeziora, doliny Szkocji niemal wzdłuż i wszerz, mogli podziwiać zabytkowe miasta, z ich katedrami i zamkami. Trudno opisać w kilku słowach piękno miejsc, do jakich nasza wycieczka szkolna się udawała - jedno jest pewne - Anglia jest piękna, a Szkocja wspaniała.

Autokarem przejechaliśmy przez Niemcy, Belgię i Francję, przpłynęliśmy Kanał La Manche promem (z Calais we Francji do Dover w Anglii), i udaliśmy się do Yorku – średniowiecznego miasta Anglii, z cudowną starówką, z mnóstwem małych kolorowych kamieniczek, oraz York Minster – największej gotyckiej katedry w Europie. Skierowaliśmy się na północ, do Szkocji, ale po drodze zwiedziliśmy jeszcze Newcastle – największe miasto północnej Anglii.

Punkt widokowy na granicy angielsko-szkockiej był dla nas okazją do zrobienia pamiątkowych zdjęć przy ogromnym kamieniu granicznym, następnie przejechaliśmy przez miasteczko Melrose - z ruinami opactwa benedyktyńskiego.
Dalej, wzdłuż tzw. Wielkiej Doliny, udaliśmy się do miasteczka Fort Augustus, ze słynnymi Schodami Neptuna (czyli 11 śluzami obniżających poziom Kanału Kaledońskiego), i jeszcze dalej na północny zachód Szkocji, w kierunku Wyspy Skye, Przy wjeździe na wyspę zwiedziliśmy jeden z najwspanialszych zamków Szkocji - Eilean Donan - siedzibę jednego z najważniejszych rodów Szkocji - McDonaldów.

Następnie udaliśmy się na półwysep Trotternish, z dominującymi nad krajobrazem charakterystycznymi skałami Old Man of Storr. Rejon ten jest najlepszym tłem dla dawnych legend Szkocji.

Potem skierowaliśmy się do Fort William – stolicy Highlandu, a Zamek w Inverness - to miejsce, gdzie szekspirowski Makbet miał podobno zamordować Duncana. Następnie przejechaliśmy przez Loch Ness, gdzie według legendy przebywa potwór Nessie, i dalej przez Wielką Dolinę i Loch Lochy do Fort William, stolicy gór Szkocji- gdzie nad miastem góruje najwyższy szczyt Wielkiej Brytanii - Ben Nevis. Dalej widzieliśmy Zamek w Stirling, oraz Wallace Monument – wieżę widokową stojącą w miejscu, z którego wielki bohater szkocki dowodził wojskami szkockimi przeciw Anglii - co jest nam znane z filmu „Braveheart”.

Zwiedzając Edynburg, stolicę Szkocji, dowiedzieliśmy się, że zwana jest również Atenami Północy. Tam kroczyliśmy m. in. Royal Mile – drogą królewską łącząca Pałac Holyrood z Zamkiem Edynburskim, udaliśmy się do Katedry St. Gile`s – gdzie odbywały się koronacje królów Szkocji, oraz robiliśmy zakupy na Princess Street – głównej ulicy handlowej. Oczywiście koniecznością było zwiedzenie fascynującego Muzeum Historii Szkocji.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Londyn, a w nim widzieliśmy: Hyde Park – największy centralny park miasta, pomnik Wellingtona – pogromcy Napoleona pod Waterloo, Pałac Buckingham – najważniejszą rezydencję królewską, ze słynną gwardią w niedźwiedzich czapach, Victoria Memorial – pomnik królowej Wiktorii, The Mall – główną aleje defiladową, Trafalgar Square i kolumnę Nelsona, Leicester Square, Soho i Dzielnicę Chińską z wieloma restauracjami, Piccadilly Circus – najruchliwsze miejsce w Londynie, National Gallery - jedną z najsłynniejszych na świecie galerii.

W centrum Londynu zwiedziliśmy: Muzeum Brytyjskie (ze słynnymi mumiami egipskimi), Oxford Street – słynną arterię handlową, robiliśmy oczywiście zdjęcia pod Parlamentem i słynnym Big Benem. Kolejnym punktem programu był Waterloo Bridge na Tamizie z widokiem na Oko Londynu, które jest najwyższym (135 m.) i ruchomym punktem widokowym miasta w stolicy Anglii. Potem udaliśmy się na Downing Street 10 – gdzie ma miejsce siedziba premierów Wielkiej Brytanii. Konna Królewska Gwardia to miejsce, gdzie wszyscy zrobili sobie pamiątkowe zdjęcia z gwardzistami w charakterystycznych futrzanych czapkach. Następnie miał miejsce przejazd do City – centrum finansowego Imperium Brytyjskiego, potem udaliśmy się do Tower of Londyn – słynnego zamku i więzienia królewskiego, gdzie zrobiliśmy sobie zdjęcia z widokiem na słynny London Bridge – będący charakterystyczną wizytówką miasta. Na tym zakończyliśmy nasze warsztaty i udaliśmy się do Dover, na przeprawę promową do Calais, by dalej przez Francję, Belgię i Niemcy udać się w kierunku granicy niemiecko-polskiej.