Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie

Szkoła Podstawowa nr 5
· III Liceum Ogólnokształcące

Godło Polski i logo Pszczyny

6 marca br. już po raz trzeci gościliśmy dr. Marka Kaczmarzyka, neurodydaktyka i biologa z Uniwersytetu Śląskiego. Naukowiec został zaproszony, by kolejny raz podzielić się swoją wiedzą z zakresu najnowszych badań nad działaniem mózgu w kontekście nauczania. Adresatem wykładów byli nauczyciele naszej szkoły.

Jak działa mózg nastolatka i dlaczego różni się on w sposobie funkcjonowania od mózgu dorosłego? Jakie wnioski płyną stąd dla nauczycieli? Ile jest rodzajów pamięci? Gdzie mieści się jej ośrodek? Co sprawia, że zapamiętujemy? Jak działają neurony lustrzane i dlaczego mają tak wielki związek z naszą odpowiedzialnością za ludzi? Szczególnie tych nam powierzonych: uczniów?

Z niegasnącym zainteresowaniem słuchaliśmy wykładów dr. Kaczmarzyka, tym bardziej,że były one ilustrowane zaskakującymi przykładami, danymi oraz mini eksperymentami dotyczącymi pracy mózgu. Nic z suchego, najeżonego naukowymi terminami wywodu; zamiast tego – niezwykle plastycznie przedstawione naukowe osiągnięcia na polu neurodydaktyki połączone z propozycjami praktycznego ich zastosowania w pracy z uczniami. Nic dziwnego więc, że wykłady kończyły się oklaskami, a współpraca z naukowcem Uniwersytetu Śląskiego nadal będzie trwała. Grupa nauczycieli naszej szkoły, zachęcona spotkaniami z dr. Kaczmarzykiem, wzięła również udział w Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Neurodydaktyki w Katowicach, które odbyło się w październiku zeszłego roku.

Zdobyliśmy bezcenne doświadczenie, pokazujące, że trudno obecnie wyobrazić sobie nauczanie i współpracę z młodzieżą bez najnowszej wiedzy o tym, jak funkcjonują nasze mózgi. Niewątpliwie wykłady z neurodydaktyki pozytywnie wpływają nie tylko na efekty naszego nauczania, ale też przekładają się na lepszy kontakt z uczniami.

Małgorzata Łukomska-Jamrozik

Neurodydaktyka w Zespole Szkół nr 1

Copyright © 2009-2017 by zs1pszczyna.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone

Projekt i realizacja - Rafał Ples
Modyfikacja projektu - Wojciech Pszonak