Programuj u siebie
W październiku 2016 r. jako jedna z ośmiu szkół w Polsce przystąpiliśmy do projektu „Programuj u siebie” finansowanego przez Fundację PZU i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Talent.
Głównym działaniem w ramach projektu są cotygodniowe zajęcia pozalekcyjne z programowania) dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (http://talent.edu.pl/blog/kategoria/programuj-u-siebie/).
28 września 2016 r. odbyło się spotkanie informacyjne, na którym przedstawione zostały szczegółowe informacje na temat projektu.
Zajęcia odbywają się w poniedziałki w godzinach od 15:15 do 16:45 w pracowni komputerowej 333.
I Konkurs lokalny - 30.01.2017r. godz. 15:15 - 16:45
II Konkurs lokalny - 27.03.2017r. godz. 15:00 - 16:30
I Konkurs Ogólnopolski - 1.04.2017r. godz. 9:15 - 12:00
II Konkurs Ogólnopolski - 22.04.2017r. godz. 9:15 - 12:00
Pierwsze zajęcia odbyły się 3 października 2016 r. Część uczestników miała tego dnia napisać swój pierwszy program komputerowy w języku C++. Pozostali przyszli szlifować swoje umiejętności programowania.
Zajęcia październikowe poświęciliśmy na wprowadzenie/przypomnienie podstawowych instrukcji języka programowania. Pierwsze programiki pozwalały na wczytanie danych, wykonanie prostych obliczeń i wypisanie wyników na ekranie. Pojawiły się też instrukcje warunkowe. Okazało się, że język programowania to kolejny język obcy, nie taki trudny, a pozwalający na komunikację z komputerem. Z czasem zadania były coraz trudniejsze, ale ciekawsze.
24 października odwiedziliśmy odbywający się w naszej szkole Festiwal Dawnych Komputerów i Gier. Poprosiliśmy organizatora wystawy, by pokazał nam, jak kiedyś programowało się komputery. I wtedy okazało się, że nasz kolega Krzyś potrafi pisać proste programy w języku Basic na kultowym komputerze Commodore 64! Pokazał nam i wytłumaczył, jak działają poszczególne instrukcje w tym języku.
W listopadzie przyszedł czas na iterację. Powtarzanie poleceń nie jest łatwe, ale "ćwiczenie czyni mistrza". Z czasem nauczyliśmy się stosować instrukcje if, while, do ... while. Teraz mogliśmy już pisać bardziej skomplikowane programy. Co tydzień mamy nowy zestaw zadań do rozwiązania. Poziom zadań jest zróżnicowany - każdy znajdzie coś dla siebie.
Od grudnia znamy różne typy zmiennych. Okazuje się, że dobór typu zmiennych w programie jest bardzo istotne. Ma to duże znaczenie w rozwiązywaniu zadań przygotowanych na platformie Stowarzyszenia Talent. Ranking uczestników bardzo nas mobilizuje. Sześciu z nas zajęło I miejsce w tym rankingu.
W styczniu zaczęliśmy wykorzystywać w naszych programach tablice. Nadal rozwiązywaliśmy różne zadania, przygotowywaliśmy się do I konkursu lokalnego. Zaraz po feriach odbył się konkurs. Emocje były duże. Zadania były różne. łatwiejsze i trudniejsze. Dodatkowy stres powodował szybko upływający czas.
Na zajęciach w lutym szlifowaliśmy swoje umiejętności programowania. Rozwiązywaliśmy m. in. zadania z konkursu. Rozwiązywaliśmy zadania z zastosowaniem zmiennych znakowych i tekstowych. Poznaliśmy sposób konwertowania zmiennych i zastosowanie w programach.
W marcu przygotowywaliśmy się do II konkursu lokalnego i zapowiadanych konkursów ogólnopolskich. Pomocą są dla nas zadania z platformy. Trzech z nas znalazło się na trzech pierwszych miejscach rankingu! :-)
Kwiecień to w projekcie miesiąc konkursów. W sobotę 1.04 odbył się pierwszy konkurs ogólnopolski. Każdy z uczestników starał się jak najszybciej rozwiązać i wysłać rozwiązania zadań i zdobyć jak najwięcej punktów. O zadaniach dyskutowaliśmy jeszcze na kolejnych zajęciach. Do drugiego konkursu ogólnopolskiego przystąpiliśmy z jeszcze większymi emocjami - okazało się, że wyniki obydwu konkursów zostaną zsumowane. I udało się! Marek zajął III miejsce, a Krzysiek czwarte w kategorii gimnazjów. Wśród licealistów najwyższy wynik uzyskał Robert, ale do nagradzanego miejsca zabrakło mu tylko 10 punktów. Wyniki
Końcem kwietnia Robert został instruktorem. Ma największe umiejętności programistyczne. Chodzi do klasy z rozszerzonym programem informatyki, a poza tym od dawna interesuje się programowaniem. Robert przeprowadził 4 zajęcia w kwietniu i maju, podczas których wyjaśniał kolegom sposób tworzenia własnych funkcji oraz korzyści z tego wynikające. Okazało się, że nie jest to trudne, a dzięki funkcjom kod programu staje się bardziej przejrzysty. Nasz Młody Instruktor przygotował zadania, dzięki którym mogliśmy przećwiczyć tworzenie własnych funkcji. Nie zawsze od razu się udawało, ale Robert cierpliwie pomagał nam poprawiać błędy.
5 czerwca odbyło się spotkanie podsumowujące projekt. Byli najwytrwalsi uczestnicy zajęć i zaproszeni goście. Pełna relacja ze spotkania znajduje się tutaj. Były to już ostatnie zajęcia w tym roku szkolnym, ponieważ w następnym tygodniu większość z nas wyjeżdża na wycieczki klasowe. Ale od września planujemy nadal uczęszczać na zajęcia pozalekcyjne z informatyki.
Galeria
Copyright © 2009-2017 by zs1pszczyna.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja - Rafał Ples
Modyfikacja projektu - Wojciech Pszonak